Zakres obowiązków i uprawnień pracodawcy, pracowników oraz poszczególnych jednostek organizacyjnych zakładu pracy

Obowiązki pracodawcy.

Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bhp.
Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia przeszkolenia pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz do prowadzenia okresowych szkoleń w tym zakresie.

 

Pracodawca odpowiada za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie.

 

Obowiązki ogólne pracodawcy to:

  • chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki,

  • organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,

  • zapewniać przestrzeganie przepisów oraz zasad bhp,

  • usuwać uchybienia w tym zakresie i kontrolować wykonanie poleceń,

  • reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia warunków bhp oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników,

  • zapewniać rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,

  • uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących piersią oraz niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,

  • zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy oraz nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru.

Obowiązki szczegółowe pracodawcy dotyczą:

  • rozpoczęcia działalności,

  • świadczenia pracy przez pracowników zatrudnionych przez różnych pracodawców w tym samym miejscu i czasie,

  • obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy,

  • czynników oraz procesów pracy stwarzających szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,

  • profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników,

  • wypadków przy pracy i chorób zawodowych,

  • szkoleń bhp,

  • środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,

  • służby bhp.

 

Obowiązki pracownika.

Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Podstawowe obowiązki pracownika dotyczą również osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowa zlecenia) w zakładzie pracy lub miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.

Obowiązki szczegółowe:

  • Znajomość przepisów i zasad bhp, branie udziału w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawanie się wymaganym egzaminom sprawdzającym.

  • Wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosowanie się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych.

  • Dbanie o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy.

  • Stosowanie środków ochrony zbiorowej, a także używanie przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem.

  • Poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowanie się do wskazań lekarza.

  • Niezwłoczne zawiadomienie przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzeżenie współpracowników i innych osób znajdujących się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie.

  • Współdziałanie z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Podstawowe prawa pracownika.

Powstrzymanie się od wykonywania pracy:

  • gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom;

  • wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej, gdy stan psychofizyczny pracownika nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób.

O powstrzymaniu się od wykonywania pracy pracownik mam obowiązek niezwłocznie powiadomić przełożonego!

 

Oddalenie się z miejsca zagrożenia:

  • jeśli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia dla zdrowia lub życia pracownika, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

 

Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bhp.

W przypadku naruszenia przepisów bhp poprzez narażenie pracowników na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, pracodawca podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 (art. 220 § 1 kk.)

 

Odpowiedzialność porządkowa pracowników.

Przesłanki odpowiedzialności porządkowej pracownika:

  • bezprawność zachowania (zachowanie się w sposób naruszający przepisy prawa pracy),

  • zawinienie (wina umyślna lub nieumyślna).

 

Przy stosowaniu kary pracodawca bierze pod uwagę:

  • rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych,

  • stopień winy pracownika,

  • dotychczasowy stosunek pracownika do pracy.

 

 

 

BHP S.KANIA       Sebastian Kania      tel. kom.: 608 341 270

kliknij ... i wybierz "zadzwoń"